NA DANAŠNJI DAN: Prva željeznička pruga u Hrvatskoj

U Hrvatskoj je danas približno 3.000 kilometara željezničke pruge, no datiranje prve željezničke pruge nije odviše precizno
kotoriba-ppuh-696×453

U Hrvatskoj je danas približno 3.000 kilometara željezničke pruge, no datiranje prve željezničke pruge nije odviše precizno.

Naime, najčešće se navodi kako je prva pruga na području Hrvatske bila je ona koja je spajala Sisak i Zidani most, kasnije i Zagreb, koja je puštena u promet 1862. godine.

No, povijesna je istina da je prva pruga na hrvatskom teritoriju, koji tada administrativno nije pripadao Hrvatskoj, bila ona koja je povezivala Budimpeštu (Mađarska) i Pragersko, danas u Sloveniji, otvorena dvije godine ranije – 24. travnja 1860. godine. Ta je pruga bila pod mađarskom upravom, no činjenica je da se kroz danas hrvatske krajeve pružala puna 42 kilometra. Kotoriba i Čakovec su prva hrvatska mjesta koja su željezničke kolodvore.

Smještena na sjevernoj periferiji Hrvatske u funkciji povezivanja jugozapadne Mađarske s bečko-tršćanskom prugom, ta je pruga odražavala mađarske gospodarske interese. Uostalom, kao i sama željeznica u Autro-Ugarskoj. Za Hrvate, koji su tada bili u ugarskoj interesnoj sferi, pitanje uporabe nacionalnog jezika bilo je prvorazredno političko pitanje. Na željeznicama je službeni jezik bio mađarski: od svih zaposlenika na željeznicama u županijama Hrvatske 1903. godine, 65,27% su bili etnički Mađari, a 42,37% svih zaposlenika željeznice u tim županijama nije uopće vladalo hrvatskim jezikom.

Hrvatska je trenutačno na početku velikog posla u obnovi željezničke infrastrukture. U obnovu i izgradnju željezničke infrastrukture do 2030. godine biti uloženo oko 3,5 milijarde eura.

Hrvatska
Zanimljivosti