Splitskoj Gundulićevoj ulici prijeti prometni kolaps

Krajem 2022. bi se nakon 15 godina u splitsku Gundulićevu ulicu, s Dračevca, trebao vratiti Općinski sud i to u rekonstruiranu zgradu u središtu grada koja nema predviđena parkirališna mjesta iako prometni stručnjaci kažu da bi sudu dnevno moglo gravitirati i do tisuću ljudi
Pogled na splitsku katedralu i buduću najvišu zgradu u Hrvatskoj Ivo Cagalj/PIXSELL

Krajem 2022. bi se nakon 15 godina u splitsku Gundulićevu ulicu, s Dračevca, trebao vratiti Općinski sud i to u rekonstruiranu zgradu u središtu grada koja nema predviđena parkirališna mjesta iako prometni stručnjaci kažu da bi sudu dnevno moglo gravitirati i do tisuću ljudi.

Prometni stručnjak i sudski vještak Stanko Smodlaka je uvjeren da će se zbog otvaranja suda povećati promet Gundulićevom ulicom, ali i okolnim ulicama koje nisu projektirane ni sigurnosno uređene za veći broj vozila zbog čega će doći do ozbiljnih zastoja u prometnom toku, biti će ugroženi pješaci, djeca kao najugroženija skupina, posebno pred početak radnog vremena.

-Izgradnjom Općinskog suda se rješava gorući problem smještaja i rada samog suda, a sve da bi se objedinio Županijski i Općinski sud na istom mjestu, no kada se uređuju prostori potrebno je voditi računa da se zaposlenicima suda, odvjetnicima, vještacima i strankama osigura primjeren i siguran pristup. To osnovno pravilo nije poštivano kod projektiranja i izgradnje jer Općinskom sudu u Splitu gravitiraju i stanovnici Sinja, Omiša, Trogira i otoka- kaže Smodlaka.

Dodaje da je kod arhitektonskih smjernica uređeno koliko parking mjesta moraju imati stambene zgrade u zavisnosti od broja stambenih jedinica, bolnice u odnosu na broj kreveta, javne zgrade i objekti kulturnih sadržaja. Kod dogradnje Općinskog suda se ni u jednom segmentu nisu poštivala pravila koja propisuju arhitektonske smjernice, uvjerava.

-Kada se na tako uski i nedefinirani prostor dnevno dovodi oko tisuću zaposlenika, stranaka i drugih koji imaju svoje radne obveze, sudjeluju u nizu rasprava u sudu, pogodnost koju im pruža nova zgrada ni blizu ne zadovoljava njihove potrebe. Pristup zgradi automobilima je u prometno tehničkom smislu i u takvim okolnostima otežavajući, a posebno je istaknut problem parkiranja- kaže Smodlaka i dodaje da ni sadašnji parkirni prostor u blizini suda ne zadovoljava potrebe jer su sva mjesta već u 9 sati zauzeta.

Nastavlja da je zgrada građena bez prometnog projekta i bez konzultacija sa stručnjacima iz prometnog sustava te da vjeruje kako će kada bude završena za nju biti potrebna uporabna dozvola u kojoj bi se trebali definirati svi nedostaci. Začuđuje posebno u vrijeme početka izgradnje da gradska administracija nije uvjetovala rješenje parking prostora, a sudjelovali su kod izdavanja građevinske dozvole.

-Naravno, uvijek se kod nas rade neka privremena rješenja, koja su trajna, građani Splita su umorni od privremenih rješenja posebno u prometnom sustavu, kod prilaza gradu, izlazu iz grada ili kada se ne poštuje prije svega struka, a niti propisana zakonska rješenja- zaključuje.

Predsjednica suda smatra da potrebe za dodatnim parkingom neće biti

Predsjednica Općinskog suda Marina Boko kaže da je očekivano preseljenje suda i njegovih 350 djelatnika u Gundulićevu krajem 2022. godine, da svi njihovi djelatnici nemaju prebivalište u centru grada pa je za očekivati da će dio njih koristiti osobna vozila ili javni prijevoz do posla, a vjeruje da će tako postupiti i sudionici sudskih postupaka te građani koji dolaze na sud.

-Potrebe za dodatnim parkirnim prostorom neće biti, osobito što veći dio odvjetnika ima urede u gradu, a u neposrednoj blizini suda je autobusno stajalište za prigradske linije, dok stranke s otoka mogu koristiti javni prijevoz- ističe Boko.

Prostor buduće zgrade će, kaže, biti dovoljan za potrebe suda, sud ima sedam službenih vozila, a od grada će zatražiti odobrenje za korištenje deset parkirnih mjesta u neposrednoj blizini zgrade. Trenutno je u sjedištu suda raspoređeno 72 suca i 34 sudska savjetnika kojima je potrebno 106 sudnica i kabineta te će u rekonstruiranoj zgradi imati dovoljno mjesta za sve njihove potrebe.

I u splitskoj prometnoj policiji kažu da je u Gundulićevoj ulici “konstantno intenzivan promet” posebno radnim danom u jutarnjim satima te da su od početka 2017. do 1. kolovoza ove godine u toj ulici stradala 23 pješaka.

Savjetuju da se problemi s pojačanim prometom u tom dijelu grada kao i s parkiranjem mogu riješiti parkiranjem na drugoj lokaciji ili korištenjem javnog gradskog prometa i otkrivaju da Policijska uprava splitsko-dalmatinska nije sudjelovala na radnim sastancima vezano uz potencijalnu problematiku.

Stanari najavljuju protestni skup

Da, osim s policijom, nitko nije o problemu pojačanog prometa i nedostatka parking mjesta razgovarao ni s predstavnicima u Vijeću Gradskog kotara Grad Hini potvrđuje predsjednik vijeća Žarko Matijević koji poručuje da im uz nametnuto ugrožavanje sudionika u prometu, posebno pješaka od kojih su brojna djeca na putu za osnovnu školu Dobri i dodatnog obezvrjeđivanja standarda života u kvartu preostaje pobuniti se organiziranjem protestnog skupa. I brojni stanari Gundulićeve ulice su spremni izraziti svoje nezadovoljstvo situacijom.

Iz Ministarstva pravosuđa i uprave kažu da je parcela na kojoj je zgrada suda identična tlocrtnoj površini zgrade, da na njoj nije bilo moguće osigurati potrebna parkirališna mjesta te su u skladu s GUP-om grada Splita, za dobivanje građevinske dozvole gradu platili naknadu za 34 parkirališna mjesta koja nedostaju i to u iznosu od 1,53 milijuna kuna. “Riječ je o naknadi koja je uređena GUP- om grada Splita, a navedena sredstva su namjenska sredstva grada Splita za izgradnju javnih parkirališta i javnih garaža”.

Rješenje za taj gradski gordijski čvor možda se vidi u planovima OTP banke koja, kako je potvrdila Silvija Bareša, u susjednoj ulici na Trgu hrvatske bratske zajednice planira izgraditi podzemnu garažu sa 1150 parkirališnih mjesta, od čega u garaži ispod poslovne građevine oko 700 parkirališnih mjesta, a ukupna površina garaže bi iznosila 30.930 četvornih metara.

Rekla je i da je početak izgradnje planiran za 2022. godinu, nakon ishođenja svih potrebnih dozvola, a u međuvremenu na osnovu informativnih razgovora bilježe visoku razinu zainteresiranosti različitih potencijalnih partnera za takvu vrstu prostora kojima daju sve relevantne informacije o mogućnostima kupnje ili iznajmljivanja, no niti jedan ugovor do sada nisu potpisali.

Dogradonačelnik Splita Bojan Ivošević na upit o problematici parkiranja u središtu grada ni nakon 15 dana nije odgovorio.

Split